8D – Problemlösning i 8 Steg nu på svenska

Vi har nu fått den svenska versionen av 8D- Problemlösning i 8 Steg klar från tryckeriet och finns för beställning i vår Web-shop.

Boken är på 73 sidor (A5) och har följande innehåll:

  • Problemlösning och klagomål
  • Introduktion till problemlösning i 8 steg
  • Felkultur och ledningens roll i effektfull problemlösning.
  • Problemlösning och klagomål
  • Introduktion till problemlösning i 8 steg
  • Tillämpning av problemlösningsmetoden 8D
  • Beslutskriterier för tillämpning av 8D-metoden för problemlösning
  • Organisationens förutsättningar
  • Bedömningskriterier för egenbedömning
  • Bedömningsmetodik
  • Allmänna bedömningskriterier
  • Kapitelstruktur
    • D1 – Problemlösningsgrupp
    • D2 – Problembeskrivning
    • D3 – Inneslutningsåtgärder
    • D4 – Grundorsaksanalys
    • D5 – Val och verifiering av korrigerande åtgärder
    • D6 – Införande och validering av korrigerande
    • D7 – Förebyggande av upprepning
    • D8 – Slutsats och bekräftelse av gruppens framgång
  • Sammanfattning och mål
  • Process
  • Tillämpliga metoder och verktyg
  • Bedömningskriterier
  • Grundläggande krav
  • Kriterier för att uppnå ”förträfflighet”
  • Möjligheter och risker

Denna version är framtagen 2018 och är samordnad med motsvarande amerikanska utgåva CQI-20. Det framgår tydligt att det är åtskilliga företag som idag tillämpar 8D-metoden på ett sådant sätt att metodens kraft inte kommer fram och det det finns en stor förbättringspotential i genomförande av 8D, i alla fall om syftet är att minska mängden avvikelser och framförallt förhindra upprepning av dem.

Vi kommer med start i kvartal 4 2020 att genomföra utbildningar i 8D, i en respektive två dagar för olika målgrupper. Licensierad utbildning är idag ett krav från BMW.