Vi har nu fått den svenska versionen av 8D- Problemlösning i 8 Steg klar från tryckeriet och finns för beställning i vår Web-shop.
Boken är på 73 sidor (A5) och har följande innehåll:
- Problemlösning och klagomål
- Introduktion till problemlösning i 8 steg
- Felkultur och ledningens roll i effektfull problemlösning.
- Problemlösning och klagomål
- Introduktion till problemlösning i 8 steg
- Tillämpning av problemlösningsmetoden 8D
- Beslutskriterier för tillämpning av 8D-metoden för problemlösning
- Organisationens förutsättningar
- Bedömningskriterier för egenbedömning
- Bedömningsmetodik
- Allmänna bedömningskriterier
- Kapitelstruktur
- D1 – Problemlösningsgrupp
- D2 – Problembeskrivning
- D3 – Inneslutningsåtgärder
- D4 – Grundorsaksanalys
- D5 – Val och verifiering av korrigerande åtgärder
- D6 – Införande och validering av korrigerande
- D7 – Förebyggande av upprepning
- D8 – Slutsats och bekräftelse av gruppens framgång
- Sammanfattning och mål
- Process
- Tillämpliga metoder och verktyg
- Bedömningskriterier
- Grundläggande krav
- Kriterier för att uppnå ”förträfflighet”
- Möjligheter och risker
Denna version är framtagen 2018 och är samordnad med motsvarande amerikanska utgåva CQI-20. Det framgår tydligt att det är åtskilliga företag som idag tillämpar 8D-metoden på ett sådant sätt att metodens kraft inte kommer fram och det det finns en stor förbättringspotential i genomförande av 8D, i alla fall om syftet är att minska mängden avvikelser och framförallt förhindra upprepning av dem.
Vi kommer med start i kvartal 4 2020 att genomföra utbildningar i 8D, i en respektive två dagar för olika målgrupper. Licensierad utbildning är idag ett krav från BMW.